VESSEL-XYZXY

写真集『VESSEL-XYZXY』

92作品 / 24 x 33.5 CM / フリップ仕様カバー / 128ページ / シルバー+ブラック / 日英

デザイン・編集:小山泰介
色分解:COLORLIBRARY.CH
印刷:DIE KEURE
協力:SW.

発行:RROSE EDITIONS + TAISUKE KOYAMA PROJECTS
発売日:2017年5月
部数:400部
価格:¥4,500

『VESSEL – XYZXY』(2016)は、小山泰介が初めて「身体」をモチーフに制作した作品です。彫刻家、名和晃平と振付家、ダミアン・ジャレによるパフォーマンス作品『VESSEL』から派生した本作は、名和とのコラボレーションによって制作され、『あいちトリエンナーレ2016 トランス・ディメンション』展で発表されました。本作で小山は、パフォーマーの身体を3Dスキャニングした画像データを用いて、デジタル・イメージに変換された「器としての身体」にリアリティは宿るのかということをテーマに、コンピュータでシミュレーションされた3D空間でパフォーマーの身体の角度や位置、光源を調整し、そのキャプチャー画像をプリントアウト、さらにそのプリントをハンドスキャナーで再スキャンして作品化しました。タイトルの「XYZXY」は3D空間と2D画像の座標軸を表しています。パリを拠点とするRROSE EDITIONSとの共同出版によって発行される本書は、シルバーとブラックの2色で印刷され、光の反射によってシルバーの光沢感が変化する美しい仕上がりとなっています。

VESSEL – XYZXY

92 IMAGES / 24 x 33.5 CM / 128 PAGES + 8P FLIP COVER / SILVER+BLACK / EN+JP

Designed & Edited by TAISUKE KOYAMA
Color Separation by COLORLIBRARY.CH
Printed by DIE KEURE (Blugge)
Supported by SW.

Published by RROSE EDITIONS + TAISUKE KOYAMA PROJECTS
Release: May 2017
Edition of 400
Price: 35€

“VESSEL-XYZXY” (2016) is a piece created by Taisuke Koyama for the first time to focused on ‘body’ as a motif. This series produced in collaboration with Japanese sculptor Kohei Nawa and derives from the performance piece “VESSEL” by Nawa and french/belgian choreographer Damien Jalet. In this work, Koyama explored whether a reality exists wherein ‘the body as vessel’ has been transformed into a digital image, using the 3D scanned data of performer’s bodies. Specifically, Koyama finely adjusted the angle, position and lighting of the 3D data in the space simulated by the 3D modeling software. The captured image of simulated data is then printed out and re-scanned with handheld scanner. In the group exhibition “AICHI TRIENNALE 2016 TRANS DIMENSION”, Koyama exhibited 18 pieces of 6.6-meters-long prints of this series. The title ‘XYZXY’ refers to the coordinate axes of a two-dimensional image and three-dimensional space. This book is co-published by Paris-based RROSE EDITIONS and taisuke koyama project. The prints has a shiny appearance because it’s printed in richly silver and black ink.